پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش قیمت لپ‌تاپ صدای کاربران فضای مجازی را درآورد | سبقت لپ‌تاپ از پراید

  • کد خبر: ۴۴۱۹۶
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
افزایش قیمت لپ‌تاپ صدای کاربران فضای مجازی را درآورد | سبقت لپ‌تاپ از پراید
در ادامه سیر شگفت‌انگیزی که کالا‌ها و محصولات مختلف طی کرده‌اند، حالا رسیده‌ایم به روزی که قیمت یک لپ‌تاپ با خودرویی مثل پراید برابری می‌کند. اگر این روز‌ها کمی فضای مجازی را بالاوپایین کرده باشید، شما هم حتما خبرش را شنیده‌اید.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ در ادامه سیر شگفت‌انگیزی که کالا‌ها و محصولات مختلف طی کرده‌اند، حالا رسیده‌ایم به روزی که قیمت یک لپ‌تاپ با خودرویی مثل پراید برابری می‌کند. اگر این روز‌ها کمی فضای مجازی را بالاوپایین کرده باشید، شما هم حتما خبرش را شنیده‌اید. خبری که از قیمت‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیونی برند‌های مختلف دنیای لوازم‌الکترونیکی می‌گویند که در صدر آن لپ‌تاپ‌ها و نوت‌بوک‌ها قرار دارند. مثال‌های متنوعی هم به چشم می‌خورد، از قیمت مک‌بوک پرو که از ۷۰ تا ۱۲۹ میلیون تومان در نوسان است تا لپ‌تاپ DELL Precision۱۷ که قیمت آن ۱۸۳ میلیون تومان اعلام شده است.
 
پی‌بردن به این قضیه البته با یک گذر و جست‌وجوی ساده در فروشگاه‌های خرید لوازم‌الکترونیکی کاملا عیان می‌شود. لپ‌تاپ‌ها و برند‌هایی که شاید تا همین چند سال گذشته می‌شد آن‌ها را با بودجه‌های محدود خرید، اما الان ۵۴ میلیون، ۶۴ میلیون، ۷۱ میلیون، ۸۲ میلیون و ۹۵ میلیون تومان هم قیمت دارند. خیلی‌ها علت این افزایش قیمت را افزایش نرخ ارز می‌دانند و علاوه بر این، محدودیتی که در واردات وجود دارد.
 
علت هرچه باشد، حالا شده است فشار دوچندانی روی دغدغه‌های دیگری که مردم این روز‌ها مجبورند با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کنند. به هر طریق آنچه عیان است، کاهش محسوس قدرت خرید مردم است و مقایسه‌ای که حتما خیلی‌ها آن را با نرخ دلار انجام می‌دهند و در انتها هم می‌بینند که چیزی دستشان را نمی‌گیرد. «‏قیمت یکی از مدل‌های ‎#لپ‌تاپ DELL در سایت آمازون ۵۰۰۰ دلار است و در ایران ۱۸۳میلیون.
 
در آمریکا با یکی‌دو ماه ‎#حقوق می‌توان این لپ‌تاپ را خرید و در ایران با حقوق ۶سال.» این یک نمونه از این واکنش‌هاست که حالا با هشتگ قدرت خرید و دلار در فضای مجازی به چشم می‌خورد. کاربر دیگری از قیمت لپ‌تاپ DELL Precision۱۷ که در سایت آمازون ۴۹۹۹ دلار است می‌گفت و اینکه یک فرد آمریکایی می‌تواند با ۲ ماه حقوق خود یک لپ‌تاپ به‌روز تهیه کند. اما همین لپ‌تاپ با قیمت ۱۸۳ میلیون معادل ۷۰ ماه یا حدود ۶ سال حداقل حقوق یک فرد در ایران است، آن هم با فرض در نظر گرفتن حداقل حقوق ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان. ابتدای اردیبهشت امسال بود که خبر ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالا‌هایی که مشابه داخلی دارند، بازار سخت‌افزار کشور را دچار التهاب کرد.
 
یعنی درست در زمانی که به‌علت جولان کرونا و افزایش تقاضا و تمایل برای دورکاری، نیاز به تجهیزات الکترونیکی و سخت‌افزاری افزایش زیادی پیدا کرد. در این بین لپ‌تاپ و مودم‌ها، چون کاربرد بیشتری داشتند، در قیمت خود حسابی از دیگر تجهیزات پیشی گرفتند و حتی تعمیرات لپ‌تاپ‌های دست‌دوم هم با افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی روبه‌رو شد.
 
حالا دنیای مجازی پر شده است از اظهارنظر‌ها و صحبت‌هایی که تمام آن‌ها در ناتوانی برای خرید این قبیل وسایل و نارضایتی مردم ریشه دارد. خیلی از کاربر‌ها از این روند نزولی مخرب که حالا خودش را در کاهش محسوس توانایی خرید نشان می‌دهد، گله کردند و نوشتند: «فروردین پارسال یه لپ‌تاپ خریدم ۵/۸ میلیون تومن. یکی‌دو روز پیش خواستم روشنش کنم که نشد.
 
مشخص شد بوردش سوخته، هزینه تعویض بورد: ۵/۹ میلیون تومن. آفرین به مسئولان، صدآفرین به مردم.» کاربر دیگری هم گفته بود: «دغدغه ما اول خونه داشتن بود، بعد دیدیم دست‌نیافتنیه، گفتیم واسه خودرو تلاش کنیم، الان با این قیمتا احتمالا باید چند سال کار کنیم تا فقط بتونیم یه لپ‌تاپ معمولی یا یه گوشی خوب بخریم.» کاربر دیگری هم نه‌تن‌ها از قیمت لپ‌تاپ بلکه از قیمت سرسام‌آور این روز‌های بازار لوازم‌الکترونیکی صحبت می‌کرد. این میان البته نظر‌های دیگری هم بود. نظر‌هایی تلخ‌تر، اما نشان‌دهنده واقعیت جامعه ما: «ما ایستاده مردیم. ۲ فرزندم دانشجو هستند که یکیشون ۲ سال هست هر روز می‌گه بابا لپ‌تاپ می‌خوام.»
 
گرانی قیمت گوشی همراه، لپ‌تاپ و حتی لوازم جانبی داستان امروز نیست، نه به کمرشکنی این روزها، اما در اوایل سال ۹۷ هم با افزایش ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی در قسمت لوازم جانبی و سخت‌افزار‌ها و اکسسوری‌ها روبه‌رو بودیم. تمام این اتفاقات درحالی است که به‌گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در اواخر اردیبهشت امسال قرار بود به‌زودی قیمت لپ‌تاپ و مودم روند نزولی طی کند. او مشخصا گفت که: «دست‌کم تا ۲۰ روز آینده با ترخیص کالا‌ها از گمرک و توزیع آن در بازار با کاهش قیمت روبه‌رو خواهیم بود.» موعدی که هنوز نرسیده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->